Hovedside > DEBATT > Robin Tande: Dialog og grunnlovfestet sjikane

SISTE DEBATT:

10.2.2011
Harald Fagerhus
Vi trenger en religiøs lavalder!

10.2.2011
Martin Knutsen
Frie v.s gode valg?

14.1.2011
Morten Horn:
Myter om helse – og skepsis

15.12.2010
Rune Vik-Hansen
Hva er metafysikk?

15.12.2010
Ole P. Lien:
Tro uten følelser er troløshet

3.12.2010:
Ronnie Johanson:
Al-Kubaisi fortjener vår støtte

16.11.2010
Iver Dreiås:
HEF's Giordano Bruno

28.10.2010:
Sara Azmeh Rasmussen:
En sen beklagelse til HEF

26.10.2010
Bente Sandvig:
Svar til Hadia Tajik

26.10.2010
Didrik Søderlind:
Svar til Roger Christensen

18.10.2010
Roger Christensen:
Klisjeer om Sverigedemokraterna

plain box

Fritanke.no er en uavhengig nettavis for livssyn og livssynspolitikk, eid og finansiert av Human-Etisk Forbund.

Fritanke.no redigeres etter redaktørplakaten.

Redaksjonelt stoff i Fritanke.no står ikke nødvendigvis for Human-Etisk Forbunds regning.

plain box Kontakt
Telefon: 23156020
Fax: 23156021
plain box Besøksadresse
Humanismens Hus
St. Olavs gt. 27
Oslo
plain box Postadresse
Pb 6744, St. Olavs plass
0130 Oslo
plain box Ansvarlig redaktør
Kirsti Bergh
bergh {@} human.no
plain box Journalist
Even Gran
gran {@} human.no

Robin Tande: Dialog og grunnlovfestet sjikane

Selvfølgelig må det være dialog. Men dialogen må ikke være krypende og unnvikende, skriver Robin Tande.

Publisert: 28.11.2007

I Bibelens og kristendommens verden er menneskene delt i to: Troende og ikke troende, gudelige og ugudelige, utvalgte eller fortapte, gode eller onde, guds barn eller - ja, nettopp - djevelens barn. Alle er født onde og fortapt på grunn av arvesynden. Så trer et frelsesverk i funksjon. De som tror og blir døpt, får ny status: De blir frelst og guds utvalgte. Alle er gitt fri vilje, men få er utvalgt til å ville tro.

Barn kan og bør frelses ved at foreldre eller andre tror for dem. De «forherdede» sjeler som ikke kan tro, skal på dommens dag sammen med djevelen kastes i ildsjøen for evig pine. Dette er noe av det vesentligste i kirkens offisielle tro og lære som nå i sin detaljrike helhet er å finne på kirken.no. I den augsburgske bekjennelse finner vi spesifisert klargjøring av den Evangelisk-lutherske troslære. Læren er grunnlovsfestet som statens syn på sine borgere, og kongen er forpliktet til å stå for det samme. Det er således meningsløst å diskutere med tilfeldige teologer og andre kirketilhengere om hva Dnk og kristendommen står for. Og mange HEF medlemmer bør kanskje friske opp sine kunnskaper om dette?

Utsagn om at det er skrevet for lenge siden, og at man ikke mener det i dag, er intellektuelt uredelig. Illustrert Bibelleksikon (gått god for av blant andre åtte norske biskoper i 1987) utdyper og innskjerper det fundamentalistiske i kristendommen og bibelens lære.

Forsøk på å få i stand en prinsipiell debatt blir møtt med (talende?) taushet, som da jeg for kort tid siden i Stavanger Aftenblad oppfordret teologer og andre om å påvise eventuelle feil i mine henvisninger til kirkens offisielle lære.

Kristendommen er pr. definisjon intolerant, diskriminerende, sjikanerende og fordømmende overfor ikke troende? Sentrale pennesterke personer i HEF bør gå hardere ut mot dette, og gjøre mer ut av Andreas Edwiens utmerkede arbeid. 

Robin Tande