Hovedside > DEBATT > Magnar Ytreland: Jeg sier ja til hijab i politiet

SISTE DEBATT:

10.2.2011
Harald Fagerhus
Vi trenger en religiøs lavalder!

10.2.2011
Martin Knutsen
Frie v.s gode valg?

14.1.2011
Morten Horn:
Myter om helse – og skepsis

15.12.2010
Rune Vik-Hansen
Hva er metafysikk?

15.12.2010
Ole P. Lien:
Tro uten følelser er troløshet

3.12.2010:
Ronnie Johanson:
Al-Kubaisi fortjener vår støtte

16.11.2010
Iver Dreiås:
HEF's Giordano Bruno

28.10.2010:
Sara Azmeh Rasmussen:
En sen beklagelse til HEF

26.10.2010
Bente Sandvig:
Svar til Hadia Tajik

26.10.2010
Didrik Søderlind:
Svar til Roger Christensen

18.10.2010
Roger Christensen:
Klisjeer om Sverigedemokraterna

plain box

Fritanke.no er en uavhengig nettavis for livssyn og livssynspolitikk, eid og finansiert av Human-Etisk Forbund.

Fritanke.no redigeres etter redaktørplakaten.

Redaksjonelt stoff i Fritanke.no står ikke nødvendigvis for Human-Etisk Forbunds regning.

plain box Kontakt
Telefon: 23156020
Fax: 23156021
plain box Besøksadresse
Humanismens Hus
St. Olavs gt. 27
Oslo
plain box Postadresse
Pb 6744, St. Olavs plass
0130 Oslo
plain box Ansvarlig redaktør
Kirsti Bergh
bergh {@} human.no
plain box Journalist
Even Gran
gran {@} human.no

Magnar Ytreland: Jeg sier ja til hijab i politiet

 
Jeg ser ikke det store problemet med at en kvinne med hijab skriver ut en fartsbot etter at noen er tatt i en fotoboks, skriver Magnar Ytreland.

Publisert: 24.3.2009

Jeg er blant dem som ikke ser de store problemene med Hijab i politiet.

En av grunnene til dette er for det første at det finnes massevis av stillinger i politiet som ikke nødvendigvis innebærer arrestasjoner på gata, bl.a rene administrative stillinger.

Jeg ser for eksempel ikke det store problemet med at en kvinne med hijab skriver ut en fartsbot etter at noen er tatt i en fotoboks.

Man har også store muligheter til å kunne benytte seg av kunnskaper om kultur og språk, slik at man f.eks ville hatt flere tolker tilgjengelige da egne ansatte mestret flere språk og kunnskaper om innvandrere, familieforhold, skikker og kultur ville vært nyttig informasjon for eksempel i arbeidet rundt gjengproblematikken.

Man ser også at f.eks England har klart å lage uniforms-hijaber som ikke skiller seg særlig ut.

Hvis noen velger å bruke Hijab, så ville ihvertfall ikke jeg reagert noe på det, like lite som om jeg bryr meg med alle andre som bruker Hijab.

Tvang er jo en annen sak, men man kan vel ikke se for seg at en politikvinne blir tvunget til å bruke Hijab til uniformen sin?

Det er jo også et ressursspørsmål. Har man egentlig så overflod av kapasitet at man kan takke nei til en kvinne som er interessert i å jobbe i politiet kun fordi hun ønsker å bruke hijab?

Ville det vært helt umulig å finne en posisjon hvor hun kunne utført et arbeid selv med hijab?

En annen side med dette er jo også at politiet allerede idag bruker religiøse symboler, men da er det kristne symboler.

Selv flagget på uniformen er prydet med et kristent kors, og det er vel ikke ukjent med f.eks røde kabbalah bånd, ett kristent gullkors rundt halsen, en frimurer ring på fingeren osv.

Det egentlige spørsmålet her må jo være hvorvidt den politikvinne som bærer Hijaben er istand til å utføre jobben sin, og det er det jo opp til arbeidsgiver og politihøyskolen? å avgjøre.

Det er jo ikke sånn at en politi som er Israeler går amok og skyter ned en palestiner hvis han blir sendt ut for å arrestere en palestiner?
Tilsvarende vil vel ikke en muslimsk politimann bruke sin muslimske tro på gata og forlange at enhver lettkledd kvinne han ser en varm sommerdag skal kle mer på seg.

En politimann og kvinne er satt til å gjøre en jobb etter bestemte regler og regelverk, og hvis de ikke følger regelverket er de ikke egnet som politi.
Det kan da ikke være sånn at det er ene og alene Hijaben som avgjør om en politikvinne gjør en god jobb eller ei?
 
Magnar Ytreland