Hovedside > DEBATT > 2010 > Robin Tande: Åndeligheten som manglet livets rett

SISTE DEBATT:

10.2.2011
Harald Fagerhus
Vi trenger en religiøs lavalder!

10.2.2011
Martin Knutsen
Frie v.s gode valg?

14.1.2011
Morten Horn:
Myter om helse – og skepsis

15.12.2010
Rune Vik-Hansen
Hva er metafysikk?

15.12.2010
Ole P. Lien:
Tro uten følelser er troløshet

3.12.2010:
Ronnie Johanson:
Al-Kubaisi fortjener vår støtte

16.11.2010
Iver Dreiås:
HEF's Giordano Bruno

28.10.2010:
Sara Azmeh Rasmussen:
En sen beklagelse til HEF

26.10.2010
Bente Sandvig:
Svar til Hadia Tajik

26.10.2010
Didrik Søderlind:
Svar til Roger Christensen

18.10.2010
Roger Christensen:
Klisjeer om Sverigedemokraterna

plain box

Fritanke.no er en uavhengig nettavis for livssyn og livssynspolitikk, eid og finansiert av Human-Etisk Forbund.

Fritanke.no redigeres etter redaktørplakaten.

Redaksjonelt stoff i Fritanke.no står ikke nødvendigvis for Human-Etisk Forbunds regning.

plain box Kontakt
Telefon: 23156020
Fax: 23156021
plain box Besøksadresse
Humanismens Hus
St. Olavs gt. 27
Oslo
plain box Postadresse
Pb 6744, St. Olavs plass
0130 Oslo
plain box Ansvarlig redaktør
Kirsti Bergh
bergh {@} human.no
plain box Journalist
Even Gran
gran {@} human.no

Robin Tande: Åndeligheten som manglet livets rett

 
- Det kunne være av interesse å få vite om Fastvolds åndelighet er noe som er uavhengig av biologi. Og i så tilfelle, på hvilken måte skiller den seg fra den religiøse åndeligheten?

Skal dette bli den endelige beskrivelse av filosofen Morten Fastvolds artikkel "På sporet av en humanistisk åndelikhet" i Fri Tanke 02-2010? Etter å ha studert siste nummer av bladet, melder dette spørsmålet seg. En omfattende og provoserende artikkel som denne, burde kanskje forventes å resultere i et påfølgende nummer med mange reaksjoner og svar. Men en kort kommentar; "En uautorisert betraktning om åndelighet" av Rudolf Walter - en god oppsummering av reaksjonene? - ser ut til å ville avfeie en debatt.

Noe som kunne tjene som et mer diskusjonsrettet svar, dukker imidlertid opp i Levi Fragells artikkel "Min tanke er fri!" Han skriver: "Harald Schjelderup (1957) viste meg at de sjelelige opplevelser jeg var oppdratt til å tro var åndelige manifestasjoner fra Himmelen, like gjerne kunne fremkalles ved enkle suggestive metoder eller kjemikalier. Den salige lykkerusen man kunne oppnå ved å hengi seg til felles og høylytt bønn, rytmisk sang og fysiske bevegelser, utløser kroppens egne lykkehormoner (endorfine opiater), som til og med kan dempe smerter og frigjøre indre organers naturlige ressurser. Slike effekter kan kalles velsignelse, salvelse, møte med Gud, åndsdåp og helbredelse."

Det Fragell her viser til, har samme gyldighet for Fastvolds sekulære "åndelighet". Harald Schelderups metafysikkrelaterte bok "Det skjulte menneske" (1961) har stor relevans til disse tingene. Og i dag hevder forskningsteorier blant annet, at vår overlevelsesmekanisme kan gi oss belønning for strevet med å komme opp til en fjelltoppen, i form av en ekstra dose berusende dopamin; en motivering til gjentagelse. Da evolusjonen frembrakte dette i vår primitive fortid, måtte man nemlig klare store anstrengelser, hvis man skulle overleve. Ref. "Rusa på kroppens egne stoffer" på forskning.no.

Vi er sikkert svært mange, som således har en godt begrunnet tro på at Fastvolds åndelighet ikke er annet enn slike biokjemiske prosesser. Det kunne være av interesse å få vite om Fastvolds åndelighet er noe som er uavhengig av biologi. Og i så tilfelle, på hvilken måte skiller den seg fra den religiøse åndeligheten?

Robin Tande