Hovedside > REPORTASJE > Kjemper for ateistisk jødedom

SISTE DEBATT:

10.2.2011
Harald Fagerhus
Vi trenger en religiøs lavalder!

10.2.2011
Martin Knutsen
Frie v.s gode valg?

14.1.2011
Morten Horn:
Myter om helse – og skepsis

15.12.2010
Rune Vik-Hansen
Hva er metafysikk?

15.12.2010
Ole P. Lien:
Tro uten følelser er troløshet

3.12.2010:
Ronnie Johanson:
Al-Kubaisi fortjener vår støtte

16.11.2010
Iver Dreiås:
HEF's Giordano Bruno

28.10.2010:
Sara Azmeh Rasmussen:
En sen beklagelse til HEF

26.10.2010
Bente Sandvig:
Svar til Hadia Tajik

26.10.2010
Didrik Søderlind:
Svar til Roger Christensen

18.10.2010
Roger Christensen:
Klisjeer om Sverigedemokraterna

plain box

Fritanke.no er en uavhengig nettavis for livssyn og livssynspolitikk, eid og finansiert av Human-Etisk Forbund.

Fritanke.no redigeres etter redaktørplakaten.

Redaksjonelt stoff i Fritanke.no står ikke nødvendigvis for Human-Etisk Forbunds regning.

plain box Kontakt
Telefon: 23156020
Fax: 23156021
plain box Besøksadresse
Humanismens Hus
St. Olavs gt. 27
Oslo
plain box Postadresse
Pb 6744, St. Olavs plass
0130 Oslo
plain box Ansvarlig redaktør
Kirsti Bergh
bergh {@} human.no
plain box Journalist
Even Gran
gran {@} human.no

Kjemper for ateistisk jødedom

”Society for Humanistic Judaism” har siden 1963 tilbudt tradisjonelle jødiske ritualer til jøder som ikke tror på gud. Myter fra Bibelen er erstattet med Einstein og Freud, og omskjæring er avskaffet.

Tekst: Even Gran
Publisert: 28.6.2007

– Vi vil gi ikke-troende jøder en mulighet til å delta i det jødiske kulturfellesskapet uten å miste integriteten sin, sier grunnleggeren av Society for Humanistic Judaism, Rabbi Sherwin T. Wine.
 
Mange ønsker å ta del i et religiøst kulturfellesskap selv om de ikke lenger tror. Det kan være en årsak til at drøyt 80 prosent fortsatt medlem av den norske statskirken.

I USA har en gruppe jøder gått denne linja helt ut. De sier åpent og ærlig at ”vi vil ha kulturen og seremoniene, men ikke troen”.

Society for Humanistic Judaism (SHJ) har siden 1963 tilbudt tradisjonelle jødiske ritualer til ikke-troende jøder. SHJ arrangerer alle de tradisjonelle jødiske ritualene og høytidene som for eksempel Bar Mitzvah, Rosh Hashana, Yom Kippur, Pesach og Hanukka.

Ritualene og høytidene har imidlertid blitt strippet for uønsket religiøst innhold, og fylt med humanistiske ideer og tankegods. Under Bar Mitzvah, som er det jødiske svaret på konfirmasjon, er tradisjonelle tekster fra Det gamle testamentet (Toraen) erstattet med nyere sekulære tekster som organisasjonen mener passer bedre overens med vår samtid.

– For oss blir tekstene fra Bibelen veldig begrensende. Vi ser på Bibelen som litteratur på linje med veldig mye annet. Under vår Bar Mitzvah får ungdommene heller i oppgave å sette seg inn i tenkningen til Albert Einstein eller Sigmund Freud, sier Rabbi Sherwin T. Wine fra SHJ til Humanist Network News. Det var han som grunnla organisasjonen i 1963.

Ingen omskjæring
Wine forteller at SHJ ikke utfører den tradisjonelle jødiske omskjæringen av guttebabyer.

– Jeg har alltid syntes at dette er en bisarr aktivitet. Hvis folk vil gjøre slikt til barna sine får de heller oppsøke et sykehus. Isteden har vi en seremoni der både gutter og jenter blir ønsket velkommen inn i det jødiske fellesskapet og inn i menneskefellesskapet, sier den humanistiske rabbien.

– Under vår Bar Mitzvah får ungdommene i oppgave å sette seg inn i tenkningen til Albert Einstein eller Sigmund Freud, sier Rabbi Sherwin T. Wine. Foto: HNN
 
Når det gjelder høytidene, forteller Wine at de også her har erstattet de tradisjonelle mytiske, bibelske historiene med historier fra virkeligheten. Historiene illustrerer likevel noen av de samme temaene som jødedommen tradisjonelt har vært opptatt av.

– Hver høytid har et tema. Under Pesach er det frihet. Under Hanukka er det mot. Så har vi Rosh Hashana og Yom Kippur som er høytider for refleksjon og selvrefleksjon. Vi prøver selvsagt å prege disse med rasjonell, dennesidig tenkning i motsetning til den tradisjonelle oppramsingen av mytiske tekster, forteller Wine.

Vil være en del av det jødiske fellesskapet
Men hvorfor er det så viktig for ikke-troende mennesker med jødisk bakgrunn å holde fast på disse gamle, religiøse ritualene?

– For meg er ikke jødedom en religion. Det er en kultur. Og jeg vil ta del i denne kulturen selv om jeg avviser det religiøse grunnlaget, sier Wine.

Han forteller at jødene er blant de mest ateistiske og sekulære etniske gruppene i verden. Årsaken til at de tradisjonelt har vært medlemmer av religiøse, jødiske samfunn er at det ikke har vært noen andre måter å knytte seg til det jødiske fellesskapet på.

– Dette var årsaken til at jeg startet opp ”Society for Humanistic Judaism” i 1963. Jeg ville tilby en vei inn i det jødiske fellesskapet for jøder som avviser selve trosinnholdet i jødedommen og som bygger livene sine på et humanistisk livssyn, forteller Wine.

29 avdelinger i USA
Rabbi Sherwin T. Wine traff tydeligvis en nerve. I dag har SHJ 29 underavdelinger over hele USA, og et utvidet nettverk i Israel, Canada, Australia, Mexico og Uruguay. I Europa er SHJ representert i Belgia, Russland, Frankrike og Italia. Det finnes også en egen organisasjon for humanistiske rabbier som ble grunnlagt i 1967.

Men hvordan reagerer det religiøse jødiske fellesskapet på denne formen for ikke-troende jødedom?

– De fleste har ikke så sterke meninger. De synes det vi driver med er helt greit. Men så har du selvsagt en gruppe ortodokse, konservative jøder som er sterkt kritiske til oss. Men mitt inntrykk er at denne gruppa blir mindre og mindre, sier Wine til Humanist Network News.

Mer info: