Hovedside > REPORTASJE > Humanistene som driver med religion

SISTE DEBATT:

10.2.2011
Harald Fagerhus
Vi trenger en religiøs lavalder!

10.2.2011
Martin Knutsen
Frie v.s gode valg?

14.1.2011
Morten Horn:
Myter om helse – og skepsis

15.12.2010
Rune Vik-Hansen
Hva er metafysikk?

15.12.2010
Ole P. Lien:
Tro uten følelser er troløshet

3.12.2010:
Ronnie Johanson:
Al-Kubaisi fortjener vår støtte

16.11.2010
Iver Dreiås:
HEF's Giordano Bruno

28.10.2010:
Sara Azmeh Rasmussen:
En sen beklagelse til HEF

26.10.2010
Bente Sandvig:
Svar til Hadia Tajik

26.10.2010
Didrik Søderlind:
Svar til Roger Christensen

18.10.2010
Roger Christensen:
Klisjeer om Sverigedemokraterna

plain box

Fritanke.no er en uavhengig nettavis for livssyn og livssynspolitikk, eid og finansiert av Human-Etisk Forbund.

Fritanke.no redigeres etter redaktørplakaten.

Redaksjonelt stoff i Fritanke.no står ikke nødvendigvis for Human-Etisk Forbunds regning.

plain box Kontakt
Telefon: 23156020
Fax: 23156021
plain box Besøksadresse
Humanismens Hus
St. Olavs gt. 27
Oslo
plain box Postadresse
Pb 6744, St. Olavs plass
0130 Oslo
plain box Ansvarlig redaktør
Kirsti Bergh
bergh {@} human.no
plain box Journalist
Even Gran
gran {@} human.no

Humanistene som driver med religion

I ett av New Yorks mest fasjonable strøk ligger en diger murbugning med påskriften ”The Society for Ethical Culture”. – Folk som skal inn her må legge igjen troen på overnaturlige vesener ved døra, sier Tony Hileman.

Tekst og foto: Even Gran
Publisert 27.9.2007


De som vil inn denne døra, må legge igjen gudstroen utenfor.

NEW YORK: Folk som har besøkt hjemmesida til New York Society for Ethical Culture (NYSEC) kan ikke unngå å legge merke til det. ”A religious humanist community” står det, rett under overskriften. Men det betyr ikke at vi er troende, forsikrer Tony Hileman.

– Vi er humanister, uten noen form for gudstro. Men vi vil gjerne kalle oss et religiøst samfunn likevel, understreker han. Hileman er sjef for NYSEC.

– Hvorfor det? Er ikke det litt forvirrende å kalle seg et religiøst samfunn når dere ikke tror på noe overnaturlig?

– Jeg synes ikke det. Årsaken til dette er at vi på mange måter tilfredsstiller behovet for en slags formell organisering rundt eget livssyn. Hvis du sammenligner oss med et vanlig religiøst samfunn, kan du si at vi har beholdt det institusjonelle, men forkastet selve troen, sier han.


Bokhylla på kontoret til Tony Hileman er full av bøker om humanisme og etikk. Og sannelig fant vi også en signert utgave av Paul Knutsens historiebok om Human-Etisk Forbund som kom ut til 50-årsjubileet i fjor.

Foredrag og sosialt samvær
NYSEC driver imidlertid ikke med mystiske humanistiske ritualer, eller innvier sine medlemmer i hemmelige humanistiske ordner. Det hele er egentlig svært lite mystisk, forklarer Hileman.

– Vi møtes en gang i uka for å høre på foredrag. Etterpå er det sosialt samvær med litt allsang og kanskje noen taler. Før foredraget bruker vi gjerne å ha litt musikk. Så hvis du vil kalle dette ”ritualer”, så gjerne for meg, men vi føler ganske enkelt at vi er en klubb der likesinnede kan møtes og diskutere ting man har til felles. Ikke noe mer.

Hileman forteller at NYSEC også arrangerer humanistiske seremonier, omtrent på samme måte som Human-Etisk Forbund. Organisasjonen har vigselsrett, og arrangerer også navnefest, konfirmasjon og gravferd.

Han legger imidlertid til at NYSEC ikke er like utadrettet som HEF og mange andre humanistorganisasjoner når det gjelder dette.

– Nei, seremoniene er først og fremst en tjeneste til våre medlemmer. Hvis vi skulle begynne å reklamere for dem, ville vi ikke være i stand til å betjene alle, sier han.

– Kunne ikke en slik markedsføring være en kilde til videre vekst?

– Nei, jeg tror ikke det er så lurt å gå den veien. Vi vil ikke at folk skal bli en del av fellesskapet hos oss fordi de har behov for en seremoni. Det er medlemskap og en idémessig tilhørighet hos oss som bør komme først. Så kan vi arrangere seremonier for de som har blitt en del av fellesskapet. Vi har ikke noe lyst til å bli kommersielle når det gjelder dette, understreker han.

Hileman legger til at NYSEC har et ganske bra omdømme i New York, og han tror at hvis de begynner å markedsføre seremonitilbudet sitt mer aggressivt, kunne de risikere å miste en del av denne velviljen.

Bygde opp en helt ny tradisjon
NYSEC var en av de grunnleggende medlemmene av IHEU – den internasjonale humanistorganisasjonen. Organisasjonen ble grunnlagt i 1876 av Felix Adler. Han så på seg selv som en religiøs reformator, forteller Hileman.

– Adler var opptatt av at man ikke skal helle babyen ut med badevannet. Bare fordi man har mistet troen, trenger man vel ikke kaste tradisjonene og fellesskapet, tenkte han. Men han tok ikke bare tak i en bestemt religion og fjernet selve troen, slik for eksempel Sherwin Wine har gjort med jødedommen. Han bygde isteden opp noe helt nytt, og det er denne tradisjonen NYSEC viderefører den dag i dag, sier Hileman.

I dag finansieres organisasjonen gjennom medlemsbidrag og leieinntekter fra huset som NYSEC eier sentralt i New York, forteller han.


Ett av NYSECs største auditorier. Under buen står det "The place where people meet to seek the highest is holy ground".

Først og fremst opptatt av etikk
NYSEC-lederen understreker at det først og fremst er humanistisk etikk som opptar hans organisasjon, som det også går fram av navnet. NYSEC konsentrerer seg altså om hvordan mennesker skal kunne leve gode liv og finne ut av rett og galt på grunnlag av menneskets egen evne til å tenke rasjonelt og logisk.

De er ikke så opptatt av å kritisere religiøse trossystemer, eller hvordan man best finner ut ”hva som finnes og ikke finnes”.

– Nei, dette er i store trekk et ikke-tema for oss. Vi er ikke opptatt av det. Det kan faktisk godt tenkes at enkelte av våre medlemmer er troende. Det er isåfall helt ok, men det som er viktig er at når de kommer på møtene her, må de akseptere å legge igjen denne troen på trappa, understreker Hileman. 

Han legger til at dette blir omtrent det motsatte av hva religiøse trossamfunn krever av sine medlemmer, når de de gir medlemmene beskjed om å ta ”det store spranget”, stole på troen, og legge den kritiske sansen igjen utenfor.

– Hos oss er det gudstroen som blir liggende igjen utenfor, mens rasjonaliteten blir med inn, poengterer han.

– La nyateistene være i fred
Hileman liker ikke den kontroversen som nylig har oppstått mellom nyateister og humanister i USA. Han synes de to gruppene bør la hverandre få arbeide i fred.

– Jeg synes ikke det er riktig å gå ut og kritisere Richard Dawkins og de andre nyateistene for å være for ”aggressive”. Jeg synes de i store trekk gjør en utmerket jobb. Vi i NYSEC driver ikke med skeptisisme og religionskritikk selv, men har ikke noe problem med å se at nyateistene gjør en viktig jobb for å fremme rasjonalitet og kritisk tenkning.

– Hvorfor tror du nyateismen er på så sterk frammarsj i USA?

– Jeg tror pendelen er i ferd med å svinge. Kristenfundamentalistene har hatt en opptur en stund nå, men det at bøkene til Dawkins, Harris, Hitchens og Dennett selger så mye for tiden, er et tegn på at dette er i ferd med å snu. Folk begynner å få øynene opp for hvor viktig rasjonaliteten er for det moderne samfunnet. Det er også en økt bevissthet rundt betydningen av skillet mellom stat og religion, slik det utvetydig er nedfelt i den amerikanske grunnloven.

Hileman synes derfor det er grunn til være optimistisk på vegne av den sekulære staten og den rasjonelle tanken i USA.

– Er det ikke enkelt å være optimist når du sitter her i New York som kanskje er ett av de mest sekulære stedene i hele USA?

– Men disse bøkene selger jo også godt i Midtvesten og i andre områder hvor de konservativt kristne står sterkt. Det er mange i disse områdene som føler effektene av den intolerante kristendommen på kroppen, og som begynner å gå lei. Jeg tror derfor ikke dette bare er et fenomen i New York og i de andre byene på Østkysten, sier han.


Denne delen av NYSECs bygning vender ut mot Central Park. På veggen står det henholdsvis "The Society for Ethical Culture, founded in The City of New York, May 1876" og "Dedicated to the ever increasing knowledge and practice and love of the right".


Bygningen til NYSEC har blitt utpekt til å være et "Designated landmark of New York".