Hovedside > NYHETER > Håvard Rem: Edvardsen tviler på egne mirakler

SISTE DEBATT:

10.2.2011
Harald Fagerhus
Vi trenger en religiøs lavalder!

10.2.2011
Martin Knutsen
Frie v.s gode valg?

14.1.2011
Morten Horn:
Myter om helse – og skepsis

15.12.2010
Rune Vik-Hansen
Hva er metafysikk?

15.12.2010
Ole P. Lien:
Tro uten følelser er troløshet

3.12.2010:
Ronnie Johanson:
Al-Kubaisi fortjener vår støtte

16.11.2010
Iver Dreiås:
HEF's Giordano Bruno

28.10.2010:
Sara Azmeh Rasmussen:
En sen beklagelse til HEF

26.10.2010
Bente Sandvig:
Svar til Hadia Tajik

26.10.2010
Didrik Søderlind:
Svar til Roger Christensen

18.10.2010
Roger Christensen:
Klisjeer om Sverigedemokraterna

plain box

Fritanke.no er en uavhengig nettavis for livssyn og livssynspolitikk, eid og finansiert av Human-Etisk Forbund.

Fritanke.no redigeres etter redaktørplakaten.

Redaksjonelt stoff i Fritanke.no står ikke nødvendigvis for Human-Etisk Forbunds regning.

plain box Kontakt
Telefon: 23156020
Fax: 23156021
plain box Besøksadresse
Humanismens Hus
St. Olavs gt. 27
Oslo
plain box Postadresse
Pb 6744, St. Olavs plass
0130 Oslo
plain box Ansvarlig redaktør
Kirsti Bergh
bergh {@} human.no
plain box Journalist
Even Gran
gran {@} human.no

Håvard Rem: Edvardsen tviler på egne mirakler

Edvardsen tviler iblant, og tvilen blir en stor personlig belastning for en som har valgt mirakler som levebrød, sier Håvard Rem. Han har skrevet bok om predikanten. Rem tror de påståtte mirakelhelbredelsene kan ha sammenheng med placeboeffekten.

Av Even Gran
Publisert 29.8.2006

Håvard Rem tror Edvardsen har redusert mirakelvirksomheten i Norge fordi "narrepillene virker ikke på nordmenn som vet at det er narrepiller". Her er de to sammen i forbindelse med lanseringen av Rems bok om mirakelpredikanten. Foto: Scanpix
Håvard Rem mener at Aril Edvardsen bevisst bruker helbredelses-forkynnelse for å trekke folk til stevnene sine. Han forteller at Edvardsen tilpasser mengden ”helbredelsesforkynnelse” ut fra hvor mottakelig han anser publikum å være overfor den slags.

– Overfor befolkningsgrupper som har tro og/eller tradisjoner for at somatiske og mentale forstyrrelser kan påvirkes gjennom for eksempel håndspåleggelse og bønn, velger Edvardsen å vektlegge dette, skriver Rem i en epost til Fritanke.no.

Håvard Rem har i rundt seks år fulgt Aril Edvardsens kampanjer på store stadion- og hallmøter i land som Norge, Rwanda og Pakistan. Han har hatt full adgang både foran og bak scenen. Rem, som selv vokste opp i pinsebevegelsen, fulgte hans virksomhet i Norge også på 60- og 70-tallet.

Rem forteller at det har blitt mindre helbredelsesforkynnelse på møtene i Norge. I land som Rwanda eller Pakistan er dette imidlertid like fremtrendende som det var i Norge for 30 - 40 år siden.

– Dette kan derfor sees på som en markedstilpasning, sier Rem.

Han forteller videre hvordan Edvardsen selv har snakket åpent om at helbredelser tidlig i en kampanje kan være en god metode for å trekke folk.

– Under møtekampanjen i Rwanda i 2001, hvor publikumsfremmøtet var beskjedent, snakket Edvardsen åpent om at helbredelser tidlig i en kampanje sørget for økt publikumstilstrømning senere i kampanjen, forteller Rem.

Synes du det er kynisk av Edvardsen å tilpasse mengden ”helbredelser” etter publikum?

– Det er en måte å drive butikken på. At han toner ned helbredelsesforkynnelsen i Norge, har sammenheng med utdannelsesnivået og legedekningen. I Pakistan og Rwanda taler han til folk som faktisk tror og/eller håper på helbredelse, slik han selv tror, eller i hvert fall tidligere har trodd på, helbredelse. Sånn sett er det ikke rart at temaet bringes på bane under folkemøtene.

Reservasjoner
Håvard Rem legger til at Edvardsen er påpasselig med å legge inn reservasjoner om at han ”ikke kan garantere helbredelse”.

– Ikke bare overfor norske medier, men også fra talerstolen i land som Pakistan og Rwanda tar Edvardsen mange forbehold i sin helbredelsesforkynnelse. Han er påpasselig med å understreke at han ikke kan garantere helbredelse. Ved en svært spektakulær episode i Pakistan, hvor et spedbarn angivelig skulle være oppvekket fra de døde, valgte Edvardsen i sin omtale av hendelsen konsekvent ikke å ta stilling til hva som faktisk hadde skjedd, men refererte kun de pårørendes uttalelser.

På hvilken måte kommer reservasjonene om at han ”ikke garanterer noe” fram under selve møtet?

– Når han mot slutten av møtet kaller fram dem som ønsker helbredelse, tar han klart og tydelig de forbehold som vi i en norsk sammenheng ville forvente og forlange. Ofte er det da også norske medier til stede under møtene.

Tror du disse reservasjonene fanges opp av de det gjelder?

– På møtene deltar alt fra ministre til folk som kanskje aldri har hatt råd til et legebesøk. Heller ikke Norsk Tipping garanterer gevinst, men folk ser ut til å spille som aldri før. Dette er syke mennesker som ikke bare er i en desperat situasjon, men som også har tradisjoner for annen behandling enn den skolemedisinske, som de uansett ikke har tilgang til.

Alle slags reaksjoner, men ikke juks
Rem forteller at han i den tiden han har fulgt Edvardsen har vært vitne til en lang rekke menneskelige ytringsformer, fra ekstase, jubel og glede til sorg, skuffelse og mismot. Han understreker imidlertid at han ikke har kunnet registrere overlagt kvakksalveri eller juks.

Hva tror du selv? Jukser han?

– Nei, men han tviler iblant, og tvilen blir en stor personlig belastning for en som har valgt mirakler som levebrød.

Hvis han ikke jukser, er det jo dårlig gjort overfor alle i Norge som har behov for helbredelse at han har sluttet med dette her til lands. Kommentar?

– Edvardsens helbredelsesforkynnelse har en del trekk til felles med moderne placebo-forskning. Som vi vet, kan narrepillene ha vel så god effekt som de ekte. Men narrepillene virker ikke på nordmenn som vet at det er narrepiller.